Geschiedenis van gokregulering in Nederland
De geschiedenis van gokken en pogingen om het te reguleren in Nederland is vrij uitgebreid. Het vermaak zelf bestaat in verschillende vormen al bijna sinds het begin van de vorming van de samenleving – er zijn altijd mensen geweest die hun geluk wilden beproeven en bedreven waren in het verdienen van geld met hun eigen risico en dat van anderen. Het eerste gedocumenteerde gokken dateert echter uit de 17e-18e eeuw. Laten we eens kijken welke weg de regulering van dit vermaak heeft afgelegd van toen tot nu.
Loterijen zijn de eerste gelegaliseerde kansspelen in Nederland
Gokken als massaverschijnsel verscheen voor het eerst in Nederland in de jaren 1700. Het begon met loterijen, die voornamelijk door particulieren werden georganiseerd. In 1726 besloot de overheid voor het eerst om dit gebied te reguleren. De Nederlandse staatsloterij, genaamd de Universele Loterij, werd opgericht. Het is trouwens de oudste nationale loterij die de wereldgeschiedenis kent.
Toen al kreeg de overheid te maken met de eerste problemen met gokken. De verkoop en doorverkoop van loten leidde tot een aantal frauduleuze constructies, waaronder het verhuren van loten waardoor enthousiaste gokkers zich in de schulden konden steken. Daarom werd in 1885 het systeem voor de verkoop van loten gereorganiseerd – nu werden alle loten alleen voor echt geld verkocht (niet in bruikleen) en de prijs werd duidelijk gereguleerd door de staat.
Verbod op gokken
In 1900 werd, te midden van aanhoudende gokfraude, al dit soort entertainment verboden. In 1902 werd onder andere een wetsvoorstel opgesteld om de staatsloterij geleidelijk af te schaffen. De wet werd niet gesteund, hoewel er een aantal extra beperkingen werden ingevoerd, waardoor de staat in feite een monopolist werd op deze markt. Maar dit leidde niet tot het verdwijnen van andere gokspellen – in 1925 werd de aankoop van premie- en spaarobligaties extreem populair. Onder het mom van dergelijke obligaties verkochten particulieren loten. De illegale handel was zo succesvol dat deze het legale aanbod van de staat vrijwel wegvaagde.
Eerste pogingen om de markt uit de schaduw te halen
Gezien deze situatie besloot de Nederlandse regering dat het nodig was om de staatsloterij te versterken en ander gokken te legaliseren. In de jaren 1950 werden meer loterijvarianten toegestaan, maar desondanks zochten veel spelers hun deel van de spanning nog steeds bij buitenlandse aanbieders. In 1964 nam Nederland de Wet op de Kansspelen aan, de Voetbalpool werd ook gelegaliseerd en bookmakers hadden eindelijk een wettelijke basis voor hun activiteiten. In 1974 werden bepalingen voor bingo, bingo en andere spellen in fysieke casino’s aan de wet toegevoegd.
De KSA is de eerste beproefde toezichthouder op kansspelen in Nederland
Pogingen om gokken te verbieden leidden tot niets en de staatsregulering zelf was niet zo succesvol. Daarom besloot de Nederlandse regering dit werk toe te vertrouwen aan een aparte onafhankelijke instantie. Zo ontstond in 2012 de Kansspelautoriteit, met een eigen structuur en een duidelijke lijst van verplichtingen en bevoegdheden. De KSA reguleerde volledig de Nationale Loterij en alle fysieke vestigingen die kansspelen aanbieden.
De Gambling Authority heeft alle exploitanten verplicht om een vergunning te krijgen om hun activiteiten te kunnen voortzetten. Er werden duidelijke eisen gesteld aan alle soorten kansspelen. Het belangrijkste doel van de KSA was om de markt uit de schaduw te halen door het legale gokaanbod te verbeteren, zodat 80% van de spelers de voorkeur zou geven aan exploitanten met een vergunning. Na een jaar waren de eerste resultaten al zichtbaar – 70% van de spelers koos voor het legale gokaanbod.
Online gokken – legalisatie en eerste vergunningen
Door de pandemie in 2020 leden de meeste fysieke vestigingen aanzienlijke verliezen door quarantainebeperkingen. Omdat ze de gokhallen niet vrij konden bezoeken, stapten steeds meer spelers over op online gokken. Online gokken was op dat moment echter nog niet gelegaliseerd in Nederland, dus mensen registreerden zich eenvoudigweg op buitenlandse platforms of lokale illegale sites, wat de ontwikkeling van duistere zaken in de hand werkte.
De KSA reageerde vrij snel op deze trend en op 1 april 2021 werd de Remote Gambling Ordinance (Koa-wet) aangenomen, die online gokken reguleert en de voorwaarden voor het verkrijgen van een vergunning regelt. Op het moment dat de wet werd aangenomen, hadden ongeveer 40 exploitanten een vergunning aangevraagd, maar velen werden ingetrokken of niet goedgekeurd. Desondanks waren op 1 oktober 2021 de eerste 10 vergunninghouders in Nederland klaar om spelers eerlijk en legaal online gokken aan te bieden.
Vandaag de dag is de online gokmarkt in Nederland verdeeld over 25 kansspelaanbieders met een vergunning van de KSA. Omdat de kwaliteit en eerlijkheid van het legale gokaanbod hoog is, laat het rapport van de Autoriteit vandaag zien dat ongeveer 90% van de spelers de voorkeur geeft aan deze vorm van gokken. Dit is zelfs beter dan gepland door de Raad van Bestuur, maar sommige experts en marktdeelnemers gaan ervan uit dat dit cijfer snel zal dalen. Desalniettemin is het vandaag de dag een van de beste indicatoren ter wereld, dus de geschiedenis van de legalisering van online gokken in Nederland kan als een succes worden beschouwd.
Wettelijk kader voor online gokken in Nederland
Vandaag de dag heeft Nederland een van de beste wetgevende bases op het gebied van online gokregulering. De wetten en besluiten houden rekening met letterlijk alle aspecten van gokken, van de interpretatie van de term zelf tot nuances als verantwoord gokken, verslavingspreventie en correcte reclame. Bovendien is dit alles verzameld in slechts 2 wetten, die regelmatig worden bijgewerkt en aangevuld:
- Gambling Act – voor het eerst aangenomen in 1964. Veel van de bepalingen zijn vandaag de dag nog steeds relevant, maar er zijn veel moderne clausules.
- Remote Gambling Ordinance – werd op 10 april 2021 van kracht en wordt nog vaker bijgewerkt dan de hoofdwet, in overeenstemming met de snelle ontwikkeling van deze markt.
Daarnaast valt online gokken ook onder de algemene wetten op belastingen, handelsmerkregistratie en andere standaardregels, net als elk ander legitiem bedrijf in Nederland.
Belangrijkste wettelijke vereisten voor online casino’s
Volgens de Verordening Kansspelen op Afstand moeten alle exploitanten die online kansspelen willen aanbieden in Nederland een vergunning krijgen van de KSA en vervolgens voldoen aan alle aanbevelingen van deze toezichthouder wanneer ze in deze jurisdictie actief zijn. Dit zijn de belangrijkste wettelijke vereisten voor bedrijven:
- De organisatie moet openbaar zijn en gevestigd in de Europese Unie;
- Er moet een duidelijk statuut zijn, structuur, aanwezigheid in het handelsregister, registratie van alle werknemers volgens strikte regels;
- Voldoende financiële reserve om winsten uit te betalen, zelfs als er verlies wordt gemaakt;
- Er worden betrouwbare betalingssystemen gebruikt en er zijn bankgaranties;
- Robuuste methoden gebruikt om spelersgegevens te beschermen, een duidelijk privacy- en KYC-beleid heeft;
- Heeft de benodigde software om de leeftijd van spelers te verifiëren bij het registreren en om met CRUKS te werken;
- Er is een onafhankelijke audit van de spelsoftware uitgevoerd en de spellen worden alleen geleverd door geverifieerde en gecertificeerde leveranciers;
- Er is een duidelijk beleid voor verantwoord gokken en de preventie van gokverslaving;
- Alle noodzakelijke hulpmiddelen voor verantwoord spelen beschikbaar zijn;
- Er is een duidelijke marketingstrategie die reclame op radio, televisie, billboards, enz. uitsluit;
- Marketingtools hebben om niet-gerichte reclame te controleren om te voorkomen dat minderjarigen of zelfuitgesloten spelers toegang krijgen tot promotiemateriaal.
Dit is niet de hele lijst met verplichte vereisten, dus het is niet eenvoudig om een KSA-licentie te krijgen. Bovendien houdt de autoriteit voortdurend toezicht op licentiehouders, dus het is niet genoeg om een inspectie te doorstaan – je moet tijdens het werk aan alle gespecificeerde normen voldoen.
Grote controverses bij de regulering van online gokken in Nederland
Met de komst van legaal aanbod heeft de gereguleerde markt de kant van de spelers gekozen en is het verplicht om in alle opzichten veilig gokken aan te bieden. Samen met de regulering kwamen er echter ook enkele problemen die controverse veroorzaken tussen de verschillende kanten van de gokindustrie:
- Strikte vereisten voor het verkrijgen van een vergunning. Aan de ene kant biedt deze aanpak bescherming van consumentenrechten en min of meer veilig fair play voor gokkers. Aan de andere kant zijn niet alle bedrijven bereid om 48.000 euro te betalen voor de procedure zonder garantie om een vergunning te krijgen, en niet alle bedrijven zijn bereid om 6 maanden inspecties te doorstaan, dus zijn er niet zoveel aanvragers als we zouden willen.
- Verantwoorde reclame. Het is natuurlijk onaanvaardbaar om gewone mensen uit te lokken om te gokken, hen te motiveren om meer in te zetten, bonussen na te jagen enzovoort. Het is ook onaanvaardbaar om zich te richten op kwetsbare bevolkingsgroepen – minderjarigen en verslaafde spelers. Strikte verboden op dit gebied kunnen er echter toe leiden dat mensen die willen gokken gewoon niet op de hoogte zijn van de beschikbaarheid van legale aanbiedingen. Op lange termijn zal dit leiden tot het uitsterven van legaal online gokken en zal de markt weer in de schaduw komen te staan.
- Bescherming van spelers. De overheid doet haar best door de speler zoveel mogelijk te waarschuwen voor mogelijke risico’s en door bedrijven te verplichten alle mogelijke hulpmiddelen te bieden om gokverslaving te voorkomen. In de praktijk is het echter niet zo eenvoudig, zelfs de limiet van de speeltijd kan worden omzeild door op meerdere goksites tegelijk te spelen. Te strenge bovengrenzen zullen er geleidelijk toe leiden dat mensen meer vrijheid gaan zoeken in illegale aanbiedingen.
Ik stel voor om al deze tegenstrijdigheden in meer detail te bekijken en om kennis te maken met de uitspraken van verschillende deelnemers aan de Nederlandse online gokmarkt voor een objectief oordeel.
De rol van vergunningen voor veilig online gokken in Nederland
Toen de KSA met online gokken begon, had de toezichthouder een duidelijk doel voor ogen – dit deel van de gokmarkt maximaal legaliseren en veilig maken. Hiertoe werden hierboven duidelijke eisen gesteld aan alle vergunninghouders, maar hier zijn de belangrijkste:
- Eerlijk spel garanderen;
- Gebruik gecertificeerde software van legale leveranciers;
- Gegevensbeveiliging en naleving van het privacybeleid garanderen;
- Garanderen veilige betalingen en transparante uitbetalingen;
- Voldoen aan de vereisten voor reclame en de principes van verantwoordelijk spelen;
- Samen te werken met CRUKS en te voorkomen dat degenen die besluiten een pauze in te lassen het spel kunnen spelen.
Om een licentie te krijgen, moet een bedrijf een aantal strenge controles doorstaan die worden uitgevoerd over een periode van 6 maanden en soms langer. Alle controles en vereisten bieden de speler uitstekende voorwaarden, consumentenbescherming, veiligheid en eerlijkheid. Daarom wordt de KSA-licentie zelfs erkend in sommige andere rechtsgebieden.
Problemen bij het verkrijgen van een vergunning
Niet alle operators, zelfs die met een bewezen staat van dienst in andere rechtsgebieden, kunnen doorbreken op de Nederlandse markt vanwege de complexiteit van de licentieprocedure. Betsson, een bekende operator in Europa, was van plan om dit in augustus 2022 te doen. De aanvraag werd in februari 2022 ingediend en heeft nog geen positieve of negatieve reactie ontvangen. In juli 2023 kondigde Betsson aan deze aanvraag in te trekken. In een interview merkt de CEO van het bedrijf, Pontus Lindwall, op dat hij hier niet blij mee is. Hier zijn enkele citaten uit zijn interview:
“We zijn hier al heel lang mee bezig. Het is erg energie-intensief voor de organisatie. Onze engineeringteams werken hier al heel lang aan.”
“We hebben alle kennis die we nodig hebben om aan de eisen te voldoen, maar het heeft lang geduurd.”
“We dachten dat het regelgevingsproces in Nederland sneller zou verlopen dan het in werkelijkheid is.”
“Ik blijf positief over de Nederlandse markt.”
“Het is mogelijk dat we besluiten om later terug te komen, met ambities om onszelf te bewijzen in Nederland.”
Dit is een van de duidelijkste voorbeelden waarom spelers, van de 40 organisaties die een aanvraag voor legalisatie hebben ingediend, slechts 10 online casino’s met een licentie op 1 oktober 2021 hebben gezien. Ja, er zijn inderdaad strenge controles nodig, maar het is juist vanwege de langdurige en arbeidsintensieve procedure dat veel gerespecteerde aanbieders in Europa op dit moment geen zaken doen in Nederland. Na verloop van tijd zou dit wel eens kunnen leiden tot wat Eric Konings, beleidsadviseur bij NOGA, zegt in zijn interview van november 2022:
“Je zult ook exploitanten zien die het proberen, maar falen op de Nederlandse markt. Ik denk dat we een jaar na legalisatie misschien enkele tientallen vergunninghouders hebben. Maar waarschijnlijk zullen dat er over vijf jaar een stuk minder zijn.”
De belangrijkste reden voor deze mogelijke daling van de markt is volgens Eric een te streng toezicht op exploitanten en nieuwe reclamewetten. Zijn mening komt overeen met de woorden van de CEO van Jack’s Casino, hier is wat Eric Alders zegt in een interview gepubliceerd in april 2022:
“Ik schat dat er 10 serieuze spelers overblijven op de gokmarkt in Nederland, en ongeveer 5 nichespellen zoals loterijen en online poker.”
Verantwoorde reclame
Volgens onderzoeksbureau Nielsen hebben exploitanten sinds de legalisering van online gokken in Nederland ongeveer 271 miljoen euro uitgegeven aan reclamecampagnes voor gokken. Deze ontwikkeling was voorzien door het Ministerie van Financiën – dat er veel reclame zou worden gemaakt. In het begin werd besloten om dit niet te beperken, omdat legale aanbieders eerst de kans moesten krijgen om een positie op de markt in te nemen. Maar toen begonnen ze steeds strengere beperkingen op te leggen aan reclame, en niet alle providers zijn daar blij mee. Eric Alders, CEO van Jack’s Casino, zegt hierover het volgende:
“Als overheid kun je exploitanten niet eerst dwingen om zoveel moeite te doen om de markt op te gaan en vervolgens alle marketingkanalen sluiten. Iedereen moet het recht hebben om te adverteren, dus ik denk niet dat zo’n verbod een verstandige beslissing is.”
Buitensporige reclame is inderdaad het beperken waard, maar een volledig gebrek aan reclame voor legaal online gokken zal natuurlijk leiden tot de ontwikkeling van een illegale markt, en daar moet in de nabije toekomst rekening mee worden gehouden.
Maatregelen om onlinegokreclame en de bijbehorende risico’s te reguleren
Op 17 maart 2022 presenteerde minister Verwind een uitgebreid plan om gokreclame aan banden te leggen. Eind juni 2022 werd het gebruik van rolmodellen verboden en er werd ook een wetswijziging ingediend om niet-gerichte reclame te verbieden. Daarnaast werden serieuze beperkingen opgelegd aan reclame op televisie, waarbij de frequentie en timing van dergelijke reclamespots werden gereguleerd. Maar zelfs dit stelde de Consumentenbond niet tevreden:
“We geven er de voorkeur aan om elke reclame die verslaving promoot volledig uit te sluiten. Daarom moeten advertenties voor online gokken op de lijst van verboden advertenties staan”.
De volgende grote beperking was een verbod op drukwerk, dat voor het eerst werd ingevoerd in Utrecht. Vanaf februari 2023 werden reclameborden en al het drukwerk dat reclame maakt voor online casino’s hier verboden. Fact Hofmann, een vertegenwoordiger van de AGOG organisatie, motiveerde het als volgt:
“Kinderen en jongeren lopen langs zulke reclames en raken onbewust gewend aan de namen van gokbedrijven. Ik vind dat er op openbare plaatsen geen reclame mag worden gemaakt voor zo’n risicovolle activiteit.”
Op 1 juli 2023 werd een verbod op niet-gerichte online gokreclame van kracht. In wezen werd hiermee het enige beschikbare advertentiekanaal om spelers te informeren over de beschikbaarheid van legaal aanbod zoveel mogelijk beperkt. Veel exploitanten met een vergunning denken dat dit een negatief effect zal hebben, omdat de vraag naar online gokken op de zwarte markt zal toenemen. Hier is wat Helma Lodders, hoofd van VNLOK, hierover te zeggen heeft:
“We begrijpen de bezorgdheid van het publiek en zijn het ermee eens dat reclame niet mag leiden tot een toename van het aantal probleemspelers. Maar een dergelijk verbod gaat voorbij aan het belang van reclame en de sociale verantwoordelijkheid die legale exploitanten al op zich nemen. We zijn sceptisch over de vraag of dit kwetsbare groepen zal beschermen en we vragen de minister om ervoor te zorgen dat het verbod de legale markt niet schaadt.”
Bescherming van spelers
Dergelijke opwinding van politici en overheidsorganisaties rond het thema reclame wordt veroorzaakt door de mening dat de beschikbaarheid van gokken zal leiden tot een toename van het aantal gokkers. De KSA verdient echter lof – een van de belangrijkste eisen van de toezichthouder aan exploitanten is om bescherming te garanderen en de speler alle mogelijke hulpmiddelen te bieden voor verantwoord gokken, en deze eis heeft resultaten opgeleverd. René Jansen, voorzitter van de KSA, merkte in zijn interview in november 2022 op dat de legalisering van online gokken niet heeft geleid tot een significante toename van het aantal spelers. Zijn woorden werden ondersteund door rapporten van LADIS, het nationale alcohol- en drugsinformatiesysteem. Volgens hun laatste gegevens daalde het aantal verslaafden met 10 procent tijdens het jaar dat de Coa-wet van kracht was, juist vanwege de actieve suggestie om instrumenten voor verantwoord gokken te gebruiken.
Regelgeving of persoonlijke verantwoordelijkheid van de speler?
Legale online casino’s staan verplicht alleen volwassen spelers toe om zich te registreren. Dit gebeurt via onmiddellijke identiteitsverificatie door iDIN. De toegang van minderjarigen tot legaal gokken is dus volledig afgesloten. Bovendien wordt de speler bij het registreren gecontroleerd op de aanwezigheid van gegevens in CRUKS, en als die er zijn, wordt hij geweigerd. De volgende stap is het verplicht instellen van dergelijke tools voor verantwoord gokken:
- Speltijdslimiet – gemiddeld niet meer dan 8 uur per dag, niet meer dan 56 uur per week, niet meer dan 248 uur per maand.
- Stortingslimiet – gemiddelde online casino stortingslimiet – niet meer dan €15.000 per dag, niet meer dan €99.999 per maand.
- De limiet op het totaal verloren bedrag verschilt per leeftijd en casino, maar gemiddeld kunnen spelers van 18-23 jaar niet meer dan €400-1.000 per maand verliezen, 24 jaar en ouder niet meer dan €99.999 per maand.
- De limiet op het spelsaldo varieert ook, maar gemiddeld kan het spelaccount niet meer dan 99.999 euro hebben. Alles boven de limiet wordt automatisch teruggestort op het account van de speler.
Deze beperkingen zijn bedoeld om minderjarigen uit online casino’s te houden, om spelers te beschermen tegen te hoge uitgaven aan gokken en om hen te behoeden voor de hoge risico’s op het ontwikkelen van een gokverslaving. Minister Verwind merkt echter zelf op:
“Het is belangrijk om er rekening mee te houden dat te strenge beperkingen kunnen leiden tot ontwijkend gedrag van spelers. Dit kan ertoe leiden dat ze bij meerdere aanbieders tegelijk spelen of zelfs terugvallen op illegale aanbiedingen.”
Vandaag is de regering meestal tevreden met de vastgestelde regels omdat ze het nodige effect hebben. Maar minister Verwind wijst er nog steeds op dat het moeilijk is om een evenwicht te vinden tussen persoonlijke verantwoordelijkheid en regelgeving als het gaat om limieten:
“De stortings- en verlieslimieten zijn zeer beperkt effectief in het voorkomen van hoge schulden voor sommige spelers. Afhankelijke spelers vinden een manier om de limieten te omzeilen door illegale aanbiedingen te doen. Het gewenste effect voor ons is limieten die overeenkomen met de werkelijke situatie van elke speler. Dit is echter moeilijk te bereiken, zelfs met al te strenge bovengrenzen.”
Zo is de registratie van minderjarigen op sites met een licentie volledig uitgesloten. Tegelijkertijd hebben andere spelers genoeg vrijheid wat betreft speeltijd en gebruikte fondsen. Veel hangt nog steeds af van persoonlijke verantwoordelijkheid, hoewel het online casino de speler zoveel mogelijk helpt om zijn grenzen niet te overschrijden. Er wordt rekening gehouden met de individuele financiële situatie van elke klant. In het geval van plotse veranderingen in het speelgedrag herinnert het online casino de speler aan de mogelijkheid om een zelfbeoordelingstest af te leggen en hulp te zoeken.
Internationale ervaring met de regulering van online gokken
Vandaag de dag zijn er tientallen jurisdicties in de wereld waar gokregulering behoorlijk succesvol is. Ik zal voorbeelden geven van echte ervaringen van 3 vooruitstrevende Europese landen – Groot-Brittannië, Zweden en Denemarken, en de mogelijkheid om hun oplossingen in Nederland te gebruiken.
UK
In het Verenigd Koninkrijk worden online gokken en andere vormen van gokken gereguleerd door de Gambling Commission (UKGC). De instantie werd in 2005 opgericht als onderdeel van de Gambling Act, maar alle bevoegdheden werden in 2007 overgenomen. Het is een onafhankelijk orgaan dat wordt gesponsord door de overheid, met name het ministerie van Cultuur, Media en Sport. De belangrijkste taken van de toezichthouder zijn het uitgeven van vergunningen, toezicht houden op vergunninghouders, vervolgen van illegaal gokken en het beschermen van kwetsbare groepen.
Over het algemeen zijn de principes van de UKGC dezelfde als die van de KSA. De licentie van de Britse toezichthouder is ook niet gemakkelijk te verkrijgen, maar staat in veel landen over de hele wereld genoteerd. Een interessante ervaring die zou kunnen worden overgenomen van de UKGC in de strijd tegen gokverslaving is de toezegging om organisaties die probleemgokkers helpen gedeeltelijk te financieren. Overigens heeft Fred Steitel, directeur van de Nederlandse gokverslavingskliniek Hervitas, zijn mening hierover al gegeven:
“Het betalen voor verslavingsbehandeling zou betaald moeten worden door de persoon die het veroorzaakt heeft. Online gokbedrijven maken enorme winsten. Als we kunnen aantonen dat de verslaving is veroorzaakt door het gebrek aan werk van de exploitant, laat de exploitant, niet het publiek, dan de rekening betalen voor de behandeling.”
Hoe eerlijk dit is, is nog moeilijk te zeggen, maar het idee alleen al dat online casino’s hulp voor verslaafde spelers gedeeltelijk sponsoren, is geen slecht idee.
Zweden
De gokmarkt in Zweden wordt gereguleerd door Spelinspektionen, dat rapporteert aan het ministerie van Financiën. Dit is een relatief jonge toezichthouder, die sinds 2019 actief is, en zowel fysieke locaties als online gokken zijn tegelijkertijd gelegaliseerd en gecontroleerd. Spelinspektionen geeft 6 soorten vergunningen uit voor verschillende soorten gokken, houdt toezicht op exploitanten en werkt zeer effectief – minder dan 10% van de Zweden speelt nog steeds op illegale sites, en voor 4 jaar werk is dit een behoorlijk goed resultaat.
De KSA heeft al veel geleerd van de ervaringen van Spelinspektionen. Zo legde de Zweedse toezichthouder als gevolg van de pandemie vrij strenge limieten op aan stortingslimieten en bonussen voor online gokken. Hierdoor kozen veel spelers voor illegale aanbiedingen, dus de aanpak van minder strenge limieten van de KSA is onder andere ingegeven door dit voorbeeld.
Een ander Zweeds initiatief is het delen van gegevens over probleemspelers. In Nederland is er nog steeds sprake van zelfregulering. Fair Play Casino controleert zijn klanten bijvoorbeeld periodiek op een account in het Centraal Bewaar- en Administratie Register, en verbiedt de toegang tot spellen zelfs als de persoon niet geregistreerd staat in CRUKS.
Denemarken
In Denemarken wordt online gokken gereguleerd door de Spillemyndigheden, een instantie die onder het Ministerie van Belastingen valt. Het is een van de oudste regelgevende instanties in Europa, die sinds 2000 actief is en in feite een monopolie heeft op het aanbod van landgebonden kansspelen en loterijen. Online gokken wordt sinds 2012 gereguleerd door Spillemyndigheden, wat ook een orde van grootte langer is dan in andere landen. De werkmodellen van de Deense Kansspelautoriteit zijn de basis geworden voor de meeste moderne toezichthouders, waaronder de KSA.
Op dit moment geeft meer dan 90 procent van de Denen de voorkeur aan legaal gokken. Dit is een verbluffend resultaat, dat mogelijk werd dankzij de onderzoeksactiviteiten van het orgaan en het verzamelen van statistische gegevens. Deze ervaring wordt al gebruikt in de KSA – nieuwe wetten, versoepelingen of beperkingen zijn gebaseerd op de huidige eisen van de markt. Het enige dat ik nog zou willen leren van Spillemyndigheden zijn de bonusbeperkingen, die alle online casinopromoties bijzonder gunstig maakten voor spelers. Het instellen van een maximum inzet en een maximum limiet op het bonusbedrag zorgt ervoor dat de speler aan alle eisen kan voldoen en motiveert om legitieme sites te kiezen.
Vooruitzichten voor de regulering van online gokken in Nederland
Vandaag de dag heeft de regulering van online gokken in Nederland een behoorlijk hoog niveau bereikt. Zoals KSA voorzitter Rene Jansen opmerkt, verkiest meer dan 80 procent van de spelers legale goksites boven illegale gokaanbiedingen, wat op zich een uitstekende indicator is. In de nabije toekomst is het de bedoeling om deze indicator op hetzelfde niveau te houden, hiervoor wordt statistisch marktonderzoek gedaan om nog onopgeloste problemen te identificeren en de regels voor exploitanten te optimaliseren.
Ook minister van Juridische Zaken Frank Verwind deelt de optimistische verwachtingen, maar is ervan overtuigd dat de regels voor online gokexploitanten nog moeten worden aangescherpt:
“De gebeurtenissen van de eerste twee jaar van de online gokmarkt hebben aangetoond dat strengere regels voor aanbieders noodzakelijk zijn, inclusief de mogelijkheid om goklimieten in te stellen. Voortdurende aanpassingen zijn nodig om gokverslaving actiever te bestrijden en de KSA onderzoekt al of aanbieders voldoen aan de voorwaarden voor verantwoord gokken.”
Op dit moment wordt er een proefproject ontwikkeld om gokkers aan te moedigen zelf lagere limieten te stellen. Hierdoor blijft er voldoende keuzevrijheid, maar worden de risico’s op vervelende gevolgen in geval van verslaving geminimaliseerd.
Een ander vooruitzicht dat de KSA overweegt is samenwerking met Google en hosting eigenaren. Rene Jansen verwacht dat na succesvolle onderhandelingen met Google het mogelijk zal zijn om het adverteren van illegale online casino’s op het internet volledig te blokkeren, in dit geval zullen beperkingen op legale reclame niet leiden tot een marktverschuiving naar de schaduwzijde. Op zijn beurt zou de samenwerking met hostingproviders moeten helpen om illegale online casino’s in Nederland te blokkeren, wat ook belangrijk is om sites met een licentie te ondersteunen. En een ander project is om de steun in te roepen van betalingssystemen, die simpelweg kunnen weigeren diensten te verlenen aan illegale exploitanten. Zoals Rene Jansen zelf zegt:
“Als je niet kunt betalen op een illegale site, kun je er niet spelen.”
Als alle vooruitzichten succesvol worden gerealiseerd, zal dit een voorbeeld zijn van betere controle van de gokmarkt in de wereld en zal illegaal gokken in Nederland effectief worden uitgebannen.
De veiligheid en vrijheid van online gokken is een moeilijk evenwicht dat belangrijk is om te vinden
De geschiedenis van het gokken kent vele verboden die niet tot iets goeds hebben geleid. Het feit dat de Nederlandse overheid het tegenwoordig populaire online gokken reguleert, is de beste oplossing om de markt volledig uit de schaduw te halen en de veiligheid van spelers te garanderen. De noodzaak van een vergunning en de strenge eisen voor legale aanbieders worden in de eerste plaats ingegeven door de wens om de consumentenrechten van spelers te beschermen. En dit heeft al een positief effect gehad – meer dan 8 van de 10 Nederlanders kiezen voor legaal online gokken, wat een van de beste indicatoren ter wereld is.
Wat de aanbieders betreft: ja, het is inderdaad niet eenvoudig om aan de eisen van de KSA te voldoen. Daarom weigeren veel sterke aanbieders met een enorme populariteit op de Europese markt om middelen te spenderen aan het verkrijgen van een licentie van de Nederlandse Kansspelautoriteit. Maar er zijn ook bedrijven die de voorwaarden om zaken te doen wel hebben geaccepteerd, en hier lees je wat zij vinden van de strenge eisen van de KSA:
“Ik zie dat er aan de toekomst wordt gewerkt, niet aan het verleden. De basis voor het toekomstige succes van een merk in Nederland is luisteren naar de klant. Er is hier een gereguleerde industrie die de rol van entertainment op zich neemt in een veilige omgeving”
Elko ten Brocke, Country Manager van ComeOn Casino in Nederland.
200 Free Spins Of €40 Aan Evolution Coupons
18+ | Play responsibly | Hjelpelinjen.no | Fullstendige vilkår og betingelser gjelder
“De Nederlandse markt overtreft onze verwachtingen. Het debat rond het reclameverbod is op dit moment giftig, maar wij geloven niet dat minder reclame een slechte zaak is. We willen de perceptie van de online goksector verbeteren, hiervoor is een transparante en open dialoog met zowel spelers als de overheid belangrijk”
Henrik Tjärnström, CEO van Kindered, het moederbedrijf van Unibet Casino.
200 Free Spins
18+ | Play responsibly | Hjelpelinjen.no | Fullstendige vilkår og betingelser gjelder
“We hebben een lange roadmap, we zullen in de toekomst exclusieve spellen aan ons assortiment toevoegen. Nederland is een aantrekkelijke markt voor spelers, juist vanwege het sterke beleid om rechten te beschermen. We hebben geen spijt van de beslissing om ons specifiek op Nederland te richten, ongeacht de marketingbeperkingen van 2023”
Adam Ruffet en Chris Reiff, CEO en Marketing Director bij Livescore Bet Casino.
100% Free Bet Tot €100
18+ | Play responsibly | Hjelpelinjen.no | Fullstendige vilkår og betingelser gjelder
Zoals je kunt zien, slaagt KSA er op dit moment nog steeds in om een evenwicht te bewaren tussen de veiligheid van spelers en enige vrijheid in het aanbieden van kansspelen. Ondanks de moeilijkheden bij het verkrijgen van een licentie zijn er nu 25 operators actief, wat behoorlijk goed is voor 2 jaar legalisatie van deze business. Tegelijkertijd neemt het aantal verslaafde spelers niet toe, maar zelfs af, dus online gokken in Nederland kan als vrij gezond en veelbelovend worden beschouwd, ondanks alle controverses die er op dit gebied bestaan.
Last Updated: Jul 28, 2023