Gezamenlijk initiatief van DDMA, BVA en RCC
Het Certified by Influencerregels.com keurmerk houdt in dat de influencer bij het adverteren van producten en diensten handelt in overeenstemming met de Nederlandse wet. Het is bijvoorbeeld verboden om reclame te maken voor gokspellen met een hoog risico, zoals online casino’s en speelautomaten. Tegelijkertijd hebben loterijen in deze classificatie een laag risiconiveau gekregen en kunnen ze worden geadverteerd in overeenstemming met de huidige regels.
Het certificaat verbiedt influencers ook om aanbiedingen uit de iGaming-sector te promoten als de meerderheid van hun volgers jonger is dan 25 jaar. Reclame voor kansspelen met een laag risico is toegestaan, zolang de waarschuwing wordt toegevoegd: ‘Wat kost gokken u? Stop op tijd, 18+.”
Het keurmerk is gezamenlijk ontwikkeld door de DDMA, de BVA en de Reclame Code Commissie. Het initiatief volgt het succesvolle voorbeeld van Frankrijk, waar in 2021 een soortgelijk certificaat werd geïntroduceerd. Als gevolg hiervan overtrad 22% van de influencers eerder de regels, maar slechts 1,05% van hen deed dit na certificering.
Jaarlijkse testen zijn vereist
Degenen die de Seal of Excellence willen gebruiken, kunnen Influencerrules.com bezoeken voor belangrijke richtlijnen en regels. Om in het register te worden opgenomen, moet u een online cursus voltooien en de test met goed gevolg afleggen. De testen worden regelmatig geactualiseerd, dus ter bevestiging van het keurmerk moeten deze jaarlijks worden afgenomen om op de hoogte te blijven van de laatste wijzigingen. Het certificaat is tot 31 augustus 2024 gratis verkrijgbaar voor influencers. Na deze datum bedragen de kosten 50 euro.
Personen die een rolmodel zijn, kunnen niet deelnemen aan gokreclame
Sinds de legalisering van online gokken in Nederland zijn in gokadvertenties vaak beroemde persoonlijkheden opgenomen, personen die als rolmodellen worden erkend, en beroemdheden die ooit bekend waren.
Zo nodigde BetCity voor haar televisiereclame drie bekende voetballers uit: Wesley Sneijder, Andy van der Meijde en Sjaak Swart. TOTO Casino heeft voor haar advertenties gekozen voor Dick Advocaat en Ellie Lust, terwijl Jacks Casino een contract heeft getekend met Rafael van der Vaart. Circus Casino verraste iedereen door voormalig voetballer van het jaar, Ronaldinho, aan te trekken als boegbeeld van zijn gamingportaal.
Op 1 juli 2022 ondertekende minister Franc Weerwind een verbod op de betrokkenheid van personen die als rolmodel worden erkend bij kansspelreclame. Veel iGaming-experts zagen dit besluit als de eerste stap op weg naar een mogelijk volledig verbod op gerichte reclame.
Gokken vormt een gevaar voor minderjarigen
In Nederland laten influencers hun online casinospellen vaak zien op YouTube en Twitch. Jordy Storm (bekend als JordyStorm) en Djade Sadloe (bekend als leftlanepapi) zijn bijvoorbeeld populair via hun sociale media-accounts. Het publiek van leftlanepapi bedraagt 36,5 duizend abonnees op Instagram en 20,7 duizend abonnees op YouTube. Publiek van de 21-jarige JordyStorm: 78 duizend abonnees op Instagram, 304 duizend abonnees op YouTube, 250 duizend abonnees op Tik Tok.
Robin Bos, oprichter van NederGaming, reageerde op wat er gebeurt in de iGaming-sector: “De situatie is aan het opwarmen. Voor veel influencers is het door het grote aantal regels soms lastig te begrijpen wat wel en niet mag. Dit geldt vooral als het gaat om online casino’s. Tegenwoordig combineren veel jonge bloggers op YouTube casinocontent met reguliere video’s, zoals winacties of Fortnite-gamesessies. Dit verergert de problemen in de kansspelindustrie alleen maar en zorgt voor negatieve reacties.”
Een voorbeeld hiervan is Jordy Storm. Een blogger die video’s van Fortnite-gamesessies op YouTube plaatst, heeft casinovideo’s aan zijn inhoud toegevoegd. Dit is niet de beste combinatie, aangezien Fortnite populair is onder jongeren en tieners. Desondanks trekken Jordy’s casinovideo’s tienduizenden kijkers, waarschijnlijk een jonger publiek. Zijn YouTube-kanaalvideo’s zijn tot nu toe in totaal 65.184.522 keer bekeken.
Het niet naleven van de regels als het gaat om reclame voor gokken kan negatieve gevolgen hebben. Casinospellen worden zelfs voor jongeren toegankelijk, wat niet veilig is. Jordy Storm en Djade Sadloe staan momenteel niet vermeld op de selectie van Influencerules.com en het is onbekend of ze van plan zijn een nieuw zegel van goedkeuring te ontvangen.
Moeilijkheden bij het naleven van de regels
In Nederland bestaat er geen officieel verbod op het uitzenden van spelsessies vanuit casino’s. Tegelijkertijd zijn de regels voor adverteren tijdens streaming erg streng. Voorwaarde is dat 95% van de kijkers ouder is dan 24 jaar.
“Streamers moeten kijkers systematisch herinneren aan het belang van verantwoord gokken en dat online casino’s uitsluitend voor entertainment bezocht moeten worden”, zegt Rick van Kreij, oprichter van Bankrupt Slots. “Ze moeten er alles aan doen om ervoor te zorgen dat minderjarigen niet aanwezig zijn tijdens de uitzending.”
De huidige regels zorgen voor moeilijkheden voor bekende Nederlandse casinostreamers. Sommige streamers NederGaming met 5.000 abonnees en Bankrupt Slots met 2.000 abonnees moesten bijvoorbeeld stoppen met uitzenden of overstappen op het Engels. Als gevolg hiervan kijken kijkers naar andere streamingdiensten waar de regels mogelijk minder streng zijn of zelfs niet worden gehandhaafd, wat een potentiële bedreiging vormt.